Tionana Malawi!

Daar is ‘ie dan, de allerlaatste blog vanuit Malawi. Morgen vlieg ik weer terug naar Nederland. Tussen het inpakken door even af en toe een regeltje typen.

De afgelopen twee weken heb ik er in het ziekenhuis nog alles uitgehaald wat erin zat. Ondanks dat het niet heel druk is geweest op de afdeling ben ik druk bezig geweest. Ik heb de medicijn kar opnieuw gelabeld, het noodgevallen kastje opnieuw uitgezocht, alle documenten geordend. Zo kunnen ze me in ieder geval niet vergeten. Ook ben ik zodra het kon naar de OK gegaan en heb daar zelfs steriel mogen staan! Eerst bij twee hernia operaties en daarna bij een keizersnede. Ik was de eerste die het pasgeboren baby’tje vast mocht houden. Wat een bijzonder moment was dat. En wie had dat gedacht, ik aan het assisteren bij een operatie! Ook heeft m’n college me op een rustige dag meegenomen naar de ‘maternity wing’. Hier heb ik voor het eerst een bevalling meegemaakt en mocht ik zelfs de navelstreng doorknippen. Wat een ervaringen heb ik hier opgedaan en wat een kansen heb ik hier gekregen.

Maar aan alle leuke dingen komt een einde. Afgelopen vrijdag was mijn laatste dagje in het ziekenhuis. Bij het morning assemble hebben Maartje en Jakob allebei een praatje voor mij gehouden en kreeg ik een T-shirt van Malawi en een omslagdoek als bedankje. Super lief! Daarna was het tijd om nog voor de laatste keer aan de slag te gaan. Toevallig was er vandaag een grote open buik operatie dus besloot ik mee te kijken. Toen ik aankwam op de OK zei de verpleegkundige: ‘Ga je handen maar wassen Marit, het is je laatste dag en jij gaat deze operatie assisteren.’ Dat liet ik mij natuurlijk geen twee keer zeggen! Daar stond ik dan, samen met twee clinical officers aan de operatie tafel. Wat een bijzondere laatste ervaring met de OK. Na de operatie ben ik naar de vrouwen afdeling gegaan om daar de rest van de dag door te brengen. Er kwamen nog een paar collega’s speciaal langs om afscheid te nemen en één is zelfs nog de hele dag gebleven. Uiteindelijk was het ook tijd om van haar afscheid te nemen. Toen ze wegliep zag ik haar snel haar tranen wegvegen en dat zorgde ook bij mij voor tranen in mijn ogen. Wat is het moeilijk om afscheid te nemen van alle lieve mensen hier. In die drie maanden tijd bouw je toch een band met ze op. Om drie uur was het echt tijd om te gaan. Met een heel raar gevoel liep ik dan voor de laatste keer het ziekenhuis uit.

Vandaag, precies drie maanden geleden kwam ik aan in het mooie Malawi. Wat voelde het onwennig toen ik hier aan kwam. Het is zo’n ander land en het was ook zeker enorm wennen. Ik weet nog dat ik me aan het begin afvroeg waarom ik had gekozen om mijn stage in Malawi te doen. Het is zo ver weg van huis en de cultuur is zo anders dat ik me niet kon voorstellen hoe ik me hier ooit thuis kon gaan voelen. Aan het begin bleef ik me ook maar verbazen over van alles, dat heb ik ondertussen maar opgegeven want geloof me, de mensen hier blijven je verbazen! Na drie maanden wil ik niet meer weg, wat een prachtig land is dit. Maar naast alle mooie dingen heb ik ook verdrietige dingen meegemaakt.

In het ziekenhuis heb ik mensen weggestuurd zien worden omdat ze de behandeling niet konden betalen, ik heb kinderen tegen advies in weer door de moeder mee naar huis genomen zien worden omdat de moeder de medicatie te duur vond, ik ben erbij geweest als meisjes van 16/17 jaar te horen kregen dat ze besmet zijn met HIV. Ik heb kinderen op blote voeten bedelend over straat zien lopen en moeders met enorm kleine en dunne kindjes op de rug gezien. Maar ik heb ook mensen beter zien worden, ik heb ze lopend en lachend het ziekenhuis zien verlaten, ik heb ze zien lachen en dansen, blij zijn met wat ze hebben. Alle indrukken en ervaringen met Malawi zijn niet met woorden te omschrijven.

In het ziekenhuis heeft een tijdje geduurd voordat ik gewend was aan de collega’s en al helemaal voordat zij aan mij gewend waren. Maar ze hebben me een onvergetelijke tijd bezorgd. Op m’n laatste dag zei een collega nog tegen me: ‘Don’t forget you left a family behind in Malawi.’ En dat zal ik ook zeker niet vergeten. Malawi is een tweede thuis geworden voor mij door de lieve collega’s, maar ook zeker door de lieve vrijwilligers waarmee ik mijn tijd buiten het ziekenhuis heb doorgebracht. Ik ga geen afscheid nemen van Malawi want ik kom zeker terug.

Zikomo kwambiri Malawi, for showing me your warm heart.

Reacties

Reacties

Anita

Prachtige verhalen heb je geschreven en mooie ervaringen opgedaan! Lieve Marit, goeie terugreis gewenst en welkom thuis!! Liefs, anita

Erik

Mooi verhaal lief! Succes met inpakken en een hele goede reis! Ik ben alvast op schiphol aan 't wachten!

Super dat je zo'n leuke stage hebt gehad, en suuuuperfijn dat je zo weer bij ons bent! XXXX

Julia

Wat lastig zo'n afscheid, maar je komt ooit nog een keer terug! Hele goede reis en tot dinsdag lieve maaf! ????

Anita R

Tot tranen geroerd.....zo 'n mooie ervaring. Hier kun je mee verder.....in je opleiding tot verpleegkundige of wat dan ook. Terug gaan is altijd een optie, in welke vorm dan ook. Je hebt Malawi in je hart gesloten. Mooi om voor andere culturen open te staan. Een hele goede en veilige reis naar huis waar mensen staan te wachten die van je houden. Xxx

Netty

Lieve Marit,
Weer een zeer byzondere brief. Inderdaad zul je nog vaak aan Malawi terug denken. Ook ik heb
genoten van je belevenissen, vrolijke, maar ook heel veel verdrietige momenten. Knap, dat je
alles zo goed hebt kunnen verwoorden. Denk, dat je nog heel vaak aan de mensen met wie je hebt
gwerkt, maar ook de patienten, die het uiteraard moeilijk hebben, zult terug denken. Ik wens je daarbij veel sterkte. Verder een goede reis naar huis en een super welkom in Nederland. Hoop je
gauw te zien. Liefs van ons uit Houten.

Cinthia

Wauw, brok in me keel als ik je verhaal lees. Afscheid nemen bestaat niet Marit...... je gaat daar zeker naar terug. Wel fijn om je zo weer wat dichterbij te hebben. Hele goede reis en bedankt dat we mee mochten kijken in jou leven in Malawi dikke kus

John

Mooi verhaal weer Marit. Je hebt daar een super ervaring opgedaan. Trots op mijn nichtje. Xxx

Betty

Pfff, ook ik krijg een brok in mijn keel
Wat een mooie kansen heb je in Malawi gehad en wat een mooie herinneringen heb je gemaakt.
Goeie terugreis gewenst en ik weet Anita, Frank, Juul en Erik staan te popelen om je zien, vasthouden en knuffelen.
Lieve Marit TOT ZIENS ????

Frank

zikomo aliyense kwa bwino Marit!
Kale ulendo kwambiri ????

Merel

Heel mooi maaf! Je mag trots op jezelf en de prachtige ervaring zijn.

lies laven

Weer een prachtig verhaal. Ik zou maar medicijnen gaan studeren. Wat je daar mocht doen zou hier niet kunnen denk ik. Fijne reis terug. Anita, Frank, Juul, Eric en opa Rutgers kunnen niet wachten. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet je laatste avontuur is.. Lied

Linda van der Linden

Lieve Marit,
De tranen biggelen over mijn wangen bij jouw laatste mooie verhaal!
Dappere meid, ik ben trots op jou.
Wat een aanwinst in de medische wereld ben jij!
Welkom thuis
Dikke kus
Lin

Carin de Wit

Mooi verhaal weer Marit, prachtige ervaring geweest. Goede terugreis xxx

Laetitia

Ha Marit, alweer je laatste dag in Malawi, wat zijn die maanden omgevlogen. Nou, hier kun je geen spijt van krijgen, wat een ervaring heb je opgedaan, zowel als verpleegkundige, maar zeker ook als mens. De herinneringen van het "intense" leven in Afrika en de prachtige natuur zullen je altijd bijblijven. Hele goede reis morgen.

Maria

Wat een geweldige belevenis. Ik heb genoten van je verhalen. Tot morgen?
Kus

Agnes

Hoi weer n mooi laatste verhaal heb j geschreven.
Vast n goede reis terug naar Holland ,tot dinsdag ????

Pauline

Wat een ervaring met mooie lieve mensen, onvergetelijke momenten in een zo te lezen prachtig land. Dit neem je mee voor de rest van je leven. Lieve Marit, hele goede reis terug en doe voorzichtig. Dikke knuffel xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!