Nkhoma mountain + laatste weekje female ward + safari!!!

Op zaterdag stonden we vroeg op want om 06:00 werden Juliëtte, Anja, Tessa en ik opgehaald om naar Nkhoma mountain te gaan. Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan en konden we beginnen aan de wandeling de berg op. Onze taxi chauffeur was tevens onze gids de berg op. Omdat het regenseizoen is moesten we aan het begin 3 kleine beekjes over springen (Ja, dat is me gelukt zonder te vallen.) Verder was het eerste gedeelte goed te doen. Het was best wel bewolkt waardoor het niet heel warm was gelukkig. Het tweede gedeelte was daarentegen een stuk zwaarder. Dit was echt klimmen en omdat het begon te regenen was het ook echt glad. Naarmate we hoger kwamen begon het ook steeds mistiger te worden. Na een wandeling/klim van ongeveer 2,5 uur kwamen we eindelijk aan boven op de berg. Genieten van het uitzicht konden we niet, want het was enorm mistig en trouwens ook erg koud. Boven op de berg waren allemaal kinderen die op hun blote voeten zonder moeite naar boven waren gelopen. Toen wij weer naar beneden gingen werden we ingehaald door de kinderen. De kinderen deden het rennend, wij deden het vooral glijdend en vallend omdat de stenen zo glad waren. Ondanks dat we bijna geen uitzicht hadden was het een super leuke wandeling. De andere helft van de vrijwilligers gaat binnenkort de berg beklimmen en dan ga ik gewoon weer mee. Ik moet en zal het uitzicht zien! Onderweg terug naar huis hadden we een lekke band. Daar stonden we dan, langs de kant van de weg. Gelukkig kwam er van alle kanten hulp en konden we zo weer verder. Natuurlijk moest er wel betaald worden aan de mensen die hadden geholpen. Toen we eenmaal thuis waren hebben we lekker helemaal niks meer gedaan. Ook wel eens fijn, een middagje niks.

Op zondag gingen we ’s ochtends boodschappen doen voor de BBQ die dag. We hebben lekker door de stad geslenterd en toen we thuis kwamen alvast wat voorbereidingen gedaan. Om 3 uur begonnen we met BBQ’en. Lekker vroeg, maar om zes uur wilde we nog naar een jazz avond bij four seasons. Uiteindelijk wilde niet iedereen meer en ben ik samen met Tessa en Juliëtte gegaan. Toen we aankwamen begon het te regenen en stopte de muziek, maar ondanks dat was het toch leuk om een avondje uit te zijn.

Op maandag ging de wekker weer vroeg. Het laatste weekje op de female ward. Eenmaal in het ziekenhuis was m’n supervisor er al. Die was er lekker vroeg bij vandaag. Ik zou gezondheidsvoorlichting gaan geven over hypertensie aan de verpleegkundigen van de afdeling zodat zij het weer aan patiënten konden geven. De supervisor had blijkbaar toch een beter idee gekregen. Hij had alle guardians van de patiënten bij elkaar gezet en ik mocht de voorlichting aan hun gaan geven. Ik deed mijn verhaal in het Engels en de supervisor vertaalde alles in het Chichewa. Super spannend, maar wel heel leuk om te doen. De guardians waren echt geïnteresseerd aan het luisteren en stelde ook goede vragen. Na afloop was ook de supervisor dik tevreden. Zo, dat kan ik in ieder geval afstrepen! Verder was het een rustige dag maar heb ik wel voor het eerst een infuusnaald geprikt bij een patiënt! Na m’n stage ging ik door naar Immigration Office om m’n visum te laten verlengen. Normaal hoor je dan een formulier in te vullen en hoort dat officieel geregistreerd te worden maar het ging echt op z’n Afrikaans. Betalen, stempel en weer naar buiten. Nou, ook weer geregeld. Ik mag in ieder geval weer 30 dagen blijven.

Op dinsdag weer een dag ging de reis naar het ziekenhuis voor de verandering een keer vlot. Normaal zijn de busjes nog erg leeg zo ’s ochtends vroeg en gaan ze pas rijden als ze helemaal vol zijn. Vanochtend waren alle busjes propvol en konden we in één keer door. In Nederland ben je blij als het openbaar vervoer rustig is, hier is dat dus juist erg nadelig. Eenmaal in het ziekenhuis werd er een nieuw staflid aangekondigd: een arts! Heel bijzonder, want tot nu toe werkte er in het hele ziekenhuis maar één arts. Verder was het een rustige dag want er waren maar twee patiënten. Gelukkig was het wel gezellig met het personeel op de afdeling. Ze willen van alles weten en ze vragen ook telkens of het niet heel gevaarlijk is om in Nederland te wonen omdat het onder zeeniveau ligt. Ze snappen er niks van. ’s Avonds gingen we net zoals elke dinsdag gezellig met z’n alle uiteten.

Het is alweer woensdag en het laatste dagje van de week want morgen ga ik op Safari! In het ziekenhuis was er een clinical officer vanuit een ander ziekenhuis die eens per twee weken komt om onderzoek te doen naar HIV. Hij vertelde dat ze een nieuw programma hebben opgezet met als doel om in 2030 HIV volledig onder controle te hebben. Dit willen ze doen door alle mensen in de directe omgeving van een HIV patiënt te laten testen en zo minstens 90% van de mensen die besmet zijn te kunnen behandelen. Nu ligt het percentage van mensen die er voor behandeld worden nog veel lager omdat mensen zich niet laten testen. Een heel mooi en goed project dus! Verder was het ook vandaag weer erg rustig en was het echt aftellen tot het eindelijk 15:00 was. Na stage heb ik nog was inkopen gedaan voor de reis van morgen en eenmaal thuis ben ik m’n spullen gaan inpakken. In het donker uiteraard, want we hadden weer geen stroom. Nog even skypen met thuis ’s avonds want vanaf morgen ben ik tot zondag niet meer te bereiken.

De volgende dag is het dan eindelijk zo ver! We gaan op Safari!!! We hebben er een hele tijd naar uitgekeken en om 07:00 werden we opgehaald met de taxi om naar Kiboko te gaan vanaf waar we vertrekken. Om 08:00 beginnen we dan eindelijk, in een landrover jeep, de zes uur durende reis naar South Luangwa National Park in Zambia. Na zo’n twee en een half uur rijden kwamen we aan bij de grens. Eerst gingen we Malawi uit en daarvoor moest natuurlijk wat papierwerk worden ingevuld. 200 meter verderop gingen we Zambia in. Ook hier moesten we natuurlijk een stempel halen. Zo komt dat paspoort wel vol ;)! Daarna hadden we nog een rit van ongeveer drie uur te gaan. Ondertussen zijn we nog gestopt voor lunch en rond half 3 kwamen we aan in het Track and Trail River Camp. De plek waar we de komende vier dagen verblijven. We werden hartelijk ontvangen door onze gids voor dit weekend en naar onze tenten begeleid. We kregen wat uitleg over de planning van dit weekend en een rondleiding over het park. Er werd ook nog duidelijk verteld dat je tussen zonsondergang en zonsopgang absoluut niet alleen over het park mag lopen in verband met de wilde dieren die er rondlopen. Na de rondleiding hebben we lekker in het zwembad gehangen met uitzicht over de rivier. Echt een super mooie omgeving hier! Om zes uur kregen we super lekker avondeten en zijn daarna vroeg gaan slapen. Morgen worden we namelijk om 05:00 gewekt.

Om 03:00 werd ik wakker van een raar geluid vlak bij de tent. Ik keek uit het raampje en toen m’n ogen aan het donker gewend waren zag ik een hippo naast de tent staat. Wow! Het enige wat ik dacht was: Ik moet Juliëtte wakker maken anders gelooft niemand me morgen! Slapen lukte natuurlijk niet meer en om 05:00 kwam de nightwatch ons wakker maken. Om half 6 zaten we dan aan het ontbijt (pannenkoeken, jammie!) en om 06:00 begonnen we aan onze eerste game drive. Bij de ingang van het park waren al een heleboel apen en impala’s te zien. Binnen 10 minuten zagen we de eerste olifant, midden op de weg! Super bijzonder om zo’n groot dier van zo dichtbij te zien. Verder hebben we deze ochtend nog giraffen, hippo’s, zebra’s en nog honderden impala’s gezien. Helaas regende het bijna de hele tijd. Gelukkig hadden ze regenjassen bij zich J. Rond 10 uur waren we terug en hadden we tijd om bij het zwembad te hangen want het zonnetje scheen weer. Tussendoor nog even lunchen en om vier uur begonnen we aan nummer twee! Natuurlijk begon het een uur na vertrek weer te regenen. Deze safari zagen we wat minder dieren maar toen het uiteindelijk donker was en we weer richting de ingang van het park reden kwamen we vijf leeuwen tegen! Super gaaf! Onze avond kon niet meer stuk.

Op zaterdag werden we weer vroeg gewekt. Het regende nog steeds en het was daardoor best koud in de jeep. Ondanks dat hebben we nog aardig wat dieren kunnen zien. We zijn ook redelijk ver het park in gegaan waar het wat heuvelachtiger wordt. Door de regen zag je niet zoveel maar het zal vast een mooi uitzicht geweest zijn ;). Op de weg terug hebben we zelfs nog een luipaard gezien. Toen we weer terug waren ging het zonnetje weer schijnen en gelukkig bleef het de rest van de dag droog. Op de avond safari hebben we een prachtige zonsondergang gehad en heel veel leeuwen, olifanten, zebra’s en nog een hyena gezien. Een mooie laatste rit dus! We hebben we avond afgesloten met een cocktail bij de bar.

De volgende dag gingen we rond 10:00 weer beginnen aan de reis terug naar huis. Onderweg zijn we nog gestopt voor een lunch en bij de grens moesten we natuurlijk ook weer een stempel in het paspoort laten zetten. Dit ging gelukkig allemaal heel vlot en aan het eind van de middag waren we weer thuis. Het was heel raar om weer thuis te zijn. Ondanks dat m’n stage hier in Malawi niet als school of werken voelt had ik echt geen zin om op maandag weer aan de slag te moeten Ook was het de laatste avond van Tessa, die vliegt morgen weer naar huis. Een raar idee. Ik ben nu bijna vijf weken in Malawi en echt gewend geraakt aan deze groep. Het zal wel even wennen zijn, iemand minder. Ach, dat hoor er ook bij. Maandag begin ik op de mannen afdeling. Dat wordt weer even wennen en de verpleegkundige op die afdeling zullen ook wel weer aan mij moeten wennen. Nou, komt vast goed. Ik ben benieuwd! Vervelen doe ik hier in ieder geval niet want ik heb genoeg te doen!

Liefs, Marit

Julia

Leuk om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt, alsof je bijna geen tijd hebt om ons te missen, omdat je daar zoveel leuke dingen doet ????

Sabryna

Wat maak je een hoop mooie dingen mee! Die prachtige herinneringen neemt niemand je meer af :)
Ik vind het trouwens wel een doordachte vraag, van dat zeeniveau. Dat is weer eens wat anders dan dat er gevraagd wordt of iedereen een molen in zijn tuin heeft staan en of we de hele dag op klompen rondlopen in Holland :D

Paulos

Weer een mooi verhaal Marit, blijf ervan genieten.......

Lies Laven

Geweldig dat je dit allemaal mee kan maken. Het klinkt fantastisch. Geniet er van.

Betty Betlem

Wauw Marit
Wat fantastisch, op safari en dan zoveel dieren zien.
Wat goed dat je naar Malawi bent gegaan voor je stage.
Wat een avontuur, blijf maar lekker genieten.
Lieve groet, Betty

Frank

Te gek toch allemaal. Ik vraag me af of je ooit nog wel naar huis wil.
Wij worden ook wel eens om 3u 's nachts wakker en als m'n ogen aan het donker zijn gewent, blijkt het meestal Julia terug van uitgaan.
Veel plezier!

Netty

Alweer een spannend verhaal; je maakt ook heel veel mee. Ik heb de indruk, dat je het zelf ook
spannend vindt, maar jij maakt het ook echt mee en je brengt het ook goed over, dus genieten wij
er ook een beetje van. Het is net, of ik een mooi boek lees. Heel byzonder, dat je dit mag mee maken.
Hier heb je vast geen spijt van! Geniet er maar van. Wacht je volgende bericht weer af. Lieve groeten
van ons.

Anita

Tjonge Marit. Wat een spannend en mooi verhaal schrijf je weer. Heerlijk om te lezen. Net of we zelf in die Jeep zitten in een regenjas tussen de olifanten en de hippo''s. Mooi om te lezen dat je groeit in je stage en dat je nu echt betrokken bent in het ziekenhuis, waar je nog zoveel kunt leren. Geniet meis!

Erik

Mooi verhaal lief! Ik werd vannacht ook wakker, er zat een vliegje op m'n neus, ook een wild beest. Verder is het saaaaaaaaaaaaaaai zonder jou om me heen en heeeeeeeel stil. Lekker veel plezier beleven daar, laat die Hippo maar achter, leuk voor op het dakterras maar zo'n beest eet zo veel. En past ook niet in je koffer. Tot snel lieve Marit! Toekii zegt mauwaliauw. XXX

Virginia

Wat klinkt het allemaal toch gaaf!! Spannend zo'n hippo naast je tent, dan heb je pas echt t gevoel dat je op safari bent. Veel plezier nog!!

Agnes

Leuk verhaal weer om t lezen dat j t daar onwijs naar j zin heb lijkt mij echt gaaf om oog in oog t staan met de olifanten en andere wilde dieren
Mannen afdeling ook weer spannend
Kreunen om niks ????????
Weer veel plezier nog ????

Pauline

Geweldig die safari, de stoere klimtochten en je verhalen over de stage, weer super leuk om te lezen. Geniet !!! Knuffel

Maria

Geweldig wat je allemaal meemaakt lieverd. Prachtig hoe je er over schrijft. Geniet ervan en dikke kus.

Hellen

Wat een belevenissen. echt geweldig om te lezen.
Veel plezier!