Wildlife park + Female Ward

Het tweede weekend alweer in Malawi. Op zaterdag gingen we naar een Wildlife park. Hier worden dieren opgevangen, beter gemaakt en als het kan daarna weer vrijgelaten in het natuurreservaat in Malawi. Een mooi initiatief dus en ze worden onder andere gesponsord door stichting Aap. Hierna hebben we lekker gelunched en zijn we met een minibusje naar een shoppingcentrum gegaan om boodschappen te doen. Helaas denken veel mensen hier dat je enorm rijk bent als je blank bent en dat ze dus makkelijk het dubbele tarief kunnen rekenen. Na een enorme discussie met de conducteur van de minibus moesten we alsnog het dubbele bedrag betalen. Uit protest zijn we daarom daarna naar huis gelopen: een wandeling van ongeveer 70 minuten. Heel erg was dat ook weer niet, want de omgeving is prachtig hier.

Op zondag ben ik een dag thuis gebleven omdat ik helaas enorm ziek was. Geen zwembad voor mij vandaag. Nou ik heb in ieder geval goed kunnen uitrusten.

Op maandag had ik weer stage. Vanaf vandaag sta ik voor drie weken op de 'Female ward'. We begonnen de dag met de artsenvisite. Deze werd door een clinical officer gedaan. Hij heeft alles in het Engels aan mij uitgelegd zodat ik ook begreep wat de patiënten precies hadden. Er was één patiënt die van meningitis werd verdacht. Daarom ging de arts een ruggenmergpunctie doen. Dat deed hij gewoon op zaal. Hij trok wel steriele handschoenen aan maar daarmee pakte hij van alles beet. Er werd snel een watje met alcohol over de ruggengraat gedaan en vervolgens werd er geprikt. Dit gebeurde trouwens met een infuusnaald. Ja, hier moeten ze roeien met de riemen die ze hebben en bij gebrek aan beter is zo'n infuusnaald best wel multifunctioneel. Toch blijf ik me over zulke dingen verbazen. Verder mocht in vandaag injecties geven en medicijnen klaarmaken en toedienen. 's Middags kwam de anesthesist langs om zich voor te stellen. Hij vond het helemaal leuk dat er weer een buitenlandse stagiair was en hij wilde maar al te graag dat ik een dagje mee kom lopen op de OK. Nou, dan gaan we dat zeker een keer doen! Elke dinsdag en donderdag is het operatiedag dus er is vast wel een keer een moment dat ik mee kan kijken. Een leuke dag om de week mee te beginnen!

Op dinsdag begon m'n dag wat minder. Ik was 40 minuten te laat. Tja, met de minibusjes weet je nooit helemaal zeker hoe laat je aan komt en of je überhaupt wel aan gaat komen. Eenmaal in het ziekenhuis gingen we gelijk de visite lopen. Er werd weer een ruggenmergpunctie gedaan. Ik begin er aan gewend te raken! Verder hebben we nog wat medicijnen gegeven aan patiënten maar vervolgens was er van 10:00 tot 12:00 niks meer te doen. Tja, daar zit ik dan. Ik moet er echt nog enorm aan wennen dat het hier normaal is dat je soms twee uur zit te niksen. Dit gaat enorm tegen m'n gevoel in. In Nederland mag je blij zijn als je twee minuten de tijd hebt om te zitten. Na de middagpauze heb ik nog geholpen met een patiënt klaar maken voor OK en heb ik een andere patiënt opgehaald van de OK. Hier kwam ik de anesthesist weer tegen. Hij vond het erg jammer dat ik niet meteen vandaag al mee ging kijken op de OK. Nou ik ben in ieder geval van harte welkom daar.

Vandaag weer een dagje. Wat een gedoe was het weer met de minibusjes. Tot nu toe heb ik elke dag naar een andere bushalte moeten lopen wat nog eens 10 minuten verder lopen is. Maar ach, ook dat hoort bij het leven in Malawi. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis was er een presentatie over diabetes door artsen uit LA. Deze liepen ook de artsenvisite mee op de vrouwenafdeling. Leuk, nu ben ik niet meer de enige azungu (blanke) in het ziekenhuis. De artsenvisite werd nu door de enige arts in het ziekenhuis gedaan en hij nam er uitgebreid de tijd voor om alle vragen van de andere artsen te beantwoorden. Ook leuk voor mij om zo nog wat extra kennis op te doen! Verder heb ik vandaag voor het eerst hier in het ziekenhuis bloed geprikt bij een patiënt. Dit doen ze hier gewoon met een spuit met een naald eraan. Zoals ik al eerder zei, roeien met de riemen die je hebt. Nou, voor mij in ieder geval leuk om het op deze manier te leren. Verder was het een drukke dag (voor Malawiaanse begrippen) en heb ik nog een blaaskatheter mogen verwijderen. Nou, als alle stage dagen zoals de afgelopen week verlopen ben ik helemaal blij!

Verder merk ik dat het personeel in het ziekenhuis steeds meer aan mij begint te wennen. Ze gaan steeds meer praten en lachen en de sfeer wordt steeds weer wat meer ontspannen. Dat geeft een goed gevoel!

Nu ga ik mijn spullen inpakken want voor ons begint deze week het weekend al op donderdag! Morgen gaan we voor 3 dagen naar Cape Maclear. Zin in!

Liefs, Marit

Reacties

Reacties

Frank

Je wordt al een echte local, met begrip voor alles wat niet goed (=anders dan bij ons) gaat.
Veel plezier bij lake Malawi en kijk uit voor de kroko's
Dikke ????, Frank

Erik

Veel plezier tussen de krokodillen dit weekend! :D maak er geen tasjes van, da's zonde. (En heel veel werk)

Anita

Je begint al aardig te wennen aan het malawiaanse leven! Zowel in het ziekenhuis als daar buiten. Leuk om al je verhalen te lezen en heerlijk dat jullie een weekend weggaan. Op avontuur met z'n alle! Heel veel plezier en geniet!

Netty Pronk

Leuk, iets van je te horen. Je moeder heeft me aangemeld, zodat ik ook iets te zien en horen krijg
van Malawi. Zo te lezen, heb je het wel naar je zin, al is het een groot verschil met hier. Nog zeer
primitief, maar ook daar leer je heel veel van. Een heel fijn weekend gewenst en ik kijk uit naar je
volgende verhaal. Je ouders, Julia, Arjan, Pauline en Tijn en Boris vertrekken morgennacht naar
Oostenrijk, dus wordt het rustig hier.
Groetjes Netty


Virginia

Leuk om te lezen dat je begint te wennen en dat de mensen daar aan jou beginnen te wennen! Veel plezier dit weekend en haal geen Freek Vonk acties uit!

Pauline

Weer erg leuk om je verhalen te lezen. Veel plezier komend weekend en ja pas op voor de croco''s, knuffel

Agnes

Hoi leuk om j verhaal weer t lezen,
Op naar d krokodillen ????????????
Is weer eens wat anders als skieen ?????????
Genieten maar op naar cape maclear
????

Hellen

Klinkt goed! Mooie ervaringen. Veel plezier aankomende dagen.

Betty

Wat een ervaringen doe je op in het ziekenhuis en daarbuiten natuurlijk.Wat goed dat je dit avontuur aangegaan bent

Julia

Wat leuk dat je mee mag kijken op de OK, spannend! Heel veel plezier in Cape macLear. En doe de groetjes aan de krokodillen

Annemiek

Super leuk om je verhalen te lezen, heel veel plezier het lange weekend, lekker genieten????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!