Malawi

Wat een lange reis is het naar Malawi. Na twee keer overstappen ben ik gisteren rond 12:45 lokale tijd geland op het ‘enorme’ vliegveld van Lilongwe. Eerst langs de douane. Gelukkig had ik al een visum want er stond een enorme rij en het tempo was echt Afrikaans. Ik mocht gelijk door voor de paspoort controle en na wat vragen kreeg ik mijn stempel en mocht ik doorlopen naar de bagageband. Toen ik mijn bagage had moest ik mijn tas nog openmaken voor controle. Alles was gelukkig goed, alleen de biotex vonden ze maar vreemd.

Eenmaal buiten stond Janneke op mij te wachten. Het eerste wat we hebben gedaan is geld pinnen en mijn simkaart activeren. Zo konden we onderweg naar het DoingGoood huis beltegoed kopen zodat ik kon internetten. Eenmaal in het huis aangekomen heb ik een rondleiding gehad van Janneke en ben ik mijn spullen gaan uitpakken. Na een uurtje kwamen langzamerhand de andere vrijwilligers thuis van hun projecten. Toevallig gaan ze altijd op dinsdag uit eten dus dat was een leuke eerste avond voor mij. Eenmaal na het eten was ik best moe van de reis en de volgende ochtend kreeg ik een rondleiding door Lilongwe. Daarom ben ik niet al te laat gaan slapen.

Na een goede eerste nacht stond ik om 09:00 klaar om op pad te gaan voor de citytour. Vanaf het DoingGoood huis is het ongeveer een kwartier lopen naar de minibusjes. Daarom namen we de fietstaxi. Een fietstaxi is toch iets heel anders dan wat je jezelf erbij voorstelt. Het is een éénpersoons fiets waarbij achter het zadel een stuur is gemaakt, een kussentje op de bagagedrager is geplakt en steuntjes voor de voeten zijn gemaakt. Je zit dus gewoon letterlijk achterop de fiets en wordt zo naar je bestemming gebracht. Daarna zijn we in een minibusje gestapt om naar het centrum te gaan. De minibusjes zitten echt propvol. Je zit met zo’n 15 man in een busje voor 9 personen. Ook in Malawi mag dat eigenlijk niet, dus als ze controle tegenkomen keren ze snel om en rijden een andere route. In het centrum zijn we langs alle winkels en marktjes gelopen zodat ik voortaan ook weet waar ik mijn boodschappen kan doen. Hierna zijn we met de tuktuk naar huis gegaan zodat ik alle vervoersmiddelen heb gehad. Een tuktuk is relatief een duur vervoersmiddel. De kosten zijn ongeveer 1500 kwacha per rit. Dat is omgerekend ongeveer twee euro. Niet heel duur maar wel minstens 5 keer zo duur als een minibus.

Morgen ga ik kennis maken bij het Likuni Mission Hospital en ’s middags naar het Kamuzu college om mijn registratie als verpleegkundige stagiair te regelen. Ik ben benieuwd!

Liefs, Marit

Reacties

Reacties

Hellen

Klinkt geweldig. Een goeie reis en ontvangst is een mooi begin. Fijn dat je de weg een beetje hebt leren kennen en kennis gemaakt methet openbaar vervoer. ???? Helemaal leuk.
Veel succes morgen. ????Hellen

Erik

Hoi lief! Leuk verhaal, vooral van de fietstaxi hahaha ik zie je al zitten achterop! Coooool!!!! xxxxx

Frank

Het begin is er, en super leuk begrijp ik. Wat een andere weteld vergeleken met ons geordende NL.
Dit wordt een fantastische ervaring die je altijd bijblijft.
En nu maar hopen dat je permit voor Likuni snel geregeld is en dat je je steentje aan Malawi (en je studie) kan bijdragen.
Veel plezier en kijk uit voor kroko's
Dikke XXX, Frank

Anita

Je bent al flink de boel aan het verkennen! Prima! Erg leuk om te lezen over al die vormen van openbaar vervoer. Een warm welkom en gelijk uiteten is natuurlijk super! Veel plezier morgen met de kennismaking en heel veel succes in het Kamuzu college. Hopelijk is het snel geregeld zodat je ook daadwerkelijk aan de slag kunt.
Ps....Die biotex is heel handig hoor! Xxx

agnes

Hoi marit ,fijn dat d reis goed is gegaan
Leuk om t lezen verschillende vervoer middelen t hebben gehad al,
veel succes ,met al j nieuwe indrukken daar
X Agnes

Ina

Heerlijk afrikaans! Heel herkenbaar. Je gaat hier een expert worden op het gebied van GEDULD. Veel plezier, succes en liefs, xxx Ina

Pauline

Superleuk om zo met je "mee" te reizen. Het is net of ik in je tas zit ????. Ga zo door lieve meid en veel succes met de verkenning en hou ons vooral op de hoogte. Knuffel

Betty

Fijn dat je reis voorspoedig ging
Leuk hoor Je kennismaking met Afrika
Kan niet wachten op de foto's
Succes morgen in het ziekenhuis

Annemiek

Haha, al leuke ervaringen opgedaan? veel succes en inderdaad geduld, jezelf gewoon in een andere setup doen, je gaat er gauw aan wennen, veel liefs van ons allebei!

Carin

Volgens mij heb je een leuke start gehad, leuk om zo mee te lezen hoe het gaat daar in Malawi.
Succes meis xx

Opa Gert

Lieve Marit. Ben erg blij dat je het zo naar je zin hebt. Maak er een leuke tijd van. Ik ben heel trots op jou. Dikke kus van Opa Gert.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!